چرا محافظت از ناحیه تناسلی در دوره یائسگی مهم است؟

عوارض ناخوشایند یائسگی

کاهش سطح هورمون استروژن در نزدیکی دوره یائسگی خانم ها، باعث نازک شدن دیواره های واژن و خشکی واژن (آتروفی واژن) می شود. این موضوع علت اصلی درد هنگام رابطه جنسی در سنین بالا است. کاهش سطح استروژن، به معنای کاهش لوبریکاسیون (خیسی واژن) و کاهش خاصیت ارتجاعی واژن است. در برخی از خانم ها، دهانه ورودی واژن در اثر یائسگی تنگ تر و واژن کوتاه تر می شود. این موضوع باعث می شود خانم ها هنگام برقراری روابط جنسی احساس درد، سوزش و تنگی واژن داشته باشند.

برخی از مشکلات واژن به طور مستقیم ناشی از یائسگی نیستند؛ ولی امکان بروز آن ها در دوران یائسگی وجود دارد.

واژینیت

واژینیت در اثر عفونت قارچی یا باکتریایی واژن  ایجاد می شود. استفاده از صابون و سایر محصولات بهداشتی نامناسب و همچنین آتروفی واژن از دیگر عوامل ایجاد واژینیت هستند.

واژینیسموس

واژینیسموس به معنای انقباضات غیرارادی و اسپاسم عضلات ورودی واژن و پرینئوم (محدوده میان منطقه تناسلی و مقعد) است. واژینیسموس علاوه بر دشوار کردن عمل دخول و برقراری روابط جنسی، درد و سوزش نیز در شخص ایجاد می کند.

بیماری ها و مشکلات دستگاه ادراری

این مشکلات شامل عفونت و التهاب مثانه، سوزش مجاری اداری، ایجاد حساسیت به کاندوم های لاتکس و پرولاپس مثانه (افتادگی مثانه) هستند.

علائم یائسگی در واژن

یائسگی یه دو علت در خانم ها اتفاق می افتد:

• یائسگی در اثر روند طبیعی بدن؛ این نوع یائسگی بین 40 تا 58 سالگی در خانم ها ایجاد می شود.
  • یائسگی در اثر هیسترکتومی کامل رحم

پس از یائسگی، تولید استروژن در بدن خانم ها کاهش پیدا می کند؛ کاهش سطح استروژن باعث ایجاد تغییراتی در بدن آن ها می شود. علائم زیر، از جمله مشکلاتی هستند که بعد از یائسگی، در واژن خانم ها ایجاد  می شود:

• خشکی واژن
  • درد و خونریزی هنگام رابطه جنسی
  • التهاب واژن
  • درد واژن
  • خارش داخل و اطراف واژن و ناحیه تناسلی
  • درد هنگام ادرار کردن

با تغییرات کوچکی در سبک زندگی، از علائم یائسگی پیشگیری کنید

1. پوشیدن لباس های زیر نخی و عدم استفاده از لباس های تنگ و چسبان در پایین تنه
  2. قطع نکردن رابطه جنسی با همسر؛ دخول آلت تناسلی مرد هنگام رابطه جنسی، باعث خونرسانی بهتر به واژن خانم ها می شود و رطوبت طبیعی آن را بهبود می بخشد.
  3. تحریک کافی پیش از رابطه جنسی؛ تحریک خانم ها باعث لوبریکاسیون واژن می شود و رابطه جنسی را برای آن ها راحت تر می کند.
  4. استفاده از ویتامین E به عنوان لوبریکانت
  5. مصرف ویتامین D؛ برخی از مطالعات نقش ویتامین D را در رطوبت واژن تأیید می کنند.

درمان آتروفی واژن

درمان آتروفی واژن نه تنها مشکلات واژن را برطرف می کند، بلکه باعث بهبود کیفیت زندگی خانم ها بعد از یائسگی نیز می شود. برخی از روش های درمانی، علائم آتروفی واژن را به طور موقت برطرف می کنند؛ از جمله استفاده از لوبریکانت ها و هورمون درمانی. با استفاده از مرطوب کننده ها و لوبریکانت های بر پایه آب (water-based lubricants)، می توان با خشکی واژن مقابله کرد.

در صورتی که علائم آتروفی واژن شدید باشد، بهتر است خانم ها از روش های دائمی برای درمان آتروفی واژن استفاده کنند. جوانسازی واژن با لیزر مونالیزا، نه تنها تمام علائم آتروفی و خشکی واژن را برطرف می کند، بلکه می تواند با اهداف زیبایی واژن نیز استفاده شود.